Čime se bavi LORA

Zamislite domaćinstva koja ne plaćaju pitku vodu već ju sama filtriraju.

Zamislite predškolarce koji se ne skrivaju iza tableta već sudjeluju u raspravama u kojima se verbalno i gestama zalažu za svoje ideje, imaju razvijen set komunikacijskih vještina koji će im donijeti više samopouzdanja i kvalitetnije odrastanje.

Pokušajte vizualizirati grupu ljudi koja dijeli bicikle siromašnima koji žive udaljeni od gradova i kojima je bicikl svakodnevno potreban za odlazak u nabavku hrane, kod doktora ili u poštu platiti račune.

Poigrajmo se na tren mišlju o dječjim bolnicama u kojima djeca sviraju, slikaju, crtaju, plešu i sudjeluju u brojnim kreativnim radionicama. Terapeutski učinak takvih aktivnosti omogućuje im brži fizički, psihički i emocionalni oporavak te im smanjuje osjećaj tjeskobe dok borave i liječe se u bolnici.

Konačno, pridružimo se grupi nasmijanih tinejdžera koji se druže i zabavljaju bez obzira na svoje etničko porijeklo, socijalni status, seksualnu orijentaciju, vjersko ili političko opredjeljenje.

Zvuči pomalo utopistički, zar ne? Ne mora biti. Stvarni su to projekti koji se u ovom trenutku odvijaju diljem svijeta. Svakom aktivnošću brojni akteri već danas žele potaknuti zajednicu da udruži snage, pri čemu svatko svojim znanjem i vještinama može doprinijeti dobrobiti zajednice. Liječnici i roditelji surađuju u kreiranju umjetničkih radionica, geolozi pomažu oko filtera za vodu, volonteri oko nabavke bicikla.

Svi ujedinjeni oko zajedničkog cilja!

Upravo tom mišlju sve države članice, kao jedna velika obitelj Ujedinjenih naroda krenule su u, možemo slobodno reći, misiju. Misiju kojoj je cilj osigurati svim ljudima veće blagostanje, kvalitetnije uvjete života, prosperitetan razvoj i održivu budućnost. Pritom su pazile da nikoga ne ostave isključenim. U centar su stavile društvo, narode i sve zajednice koje čine temelj kulturne raznolikosti, bogatstva ideja i međusobne solidarnosti. Nisu isključile ni gospodarstvenike koji omogućuju radna mjesta i razvoj kako lokalnih zajednica, tako cijelog svijeta. Naravno, naglasak su stavile i na okoliš koji je nužno njegovati kako bi jednake prilike imali ljudi danas, kao i generacije koje tek dolaze.

17 ciljeva

Prvi dokument koji je trebao omogućiti jedan takav skladan odnos bio je objavljen 2000. godine pod nazivom Milenijski razvojni ciljevi UN-a. Nakon 15 godina sagledali su učinjeno, ispravili pogreške i sastavili novi dokument sa 17 globalnih ciljeva za održivi razvoj za razdoblje do 2030. godine. “Transforming our world: The 2030 agenda for sustainable development” opisuje svih 17 ciljeva i omogućuje ravnomjerniji i ravnopravniji razvoj svih uključenih. Koji su ciljevi i kako to planiraju postići opisat ćemo uskoro u narednim člancima.

Projekt održivog razvoja

Ovdje želimo predstaviti projekt „LORA – laboratorij održivog razvoja“ kojim se udruga Bioteka sa svojim partnerima priključila UN-ovoj inicijativi.

LORA je projekt kojim se planiraju osmisliti i izraditi obrazovni programi za održivi razvoj koji će se provoditi u 21 osnovnoj školi te u 3 partnerske udruge. Svi obrazovni programi bit će visoko kolaborativni, uključivat će intenzivnu suradnju s lokalnom zajednicom, a bit će i prilagođeni specifičnim potrebama svake škole. Posebnost projekta svakako je i činjenica da će se provoditi na području cijele Republike Hrvatske, prilikom čega je planirana suradnja s jednom školom iz svake županije.

Škole kao partneri i suradnici

Još za vrijeme pripreme projektu se u svojstvu partnera priključila OŠ Borovje iz Zagreba koja već ima status Međunarodne eko-škole te status Microsoft Showcase škole, zahvaljujući integraciji STEM-a u svoje izvannastavne aktivnosti. Ostalih 20 osnovnih škola projektu će se pridružiti u svojstvu suradničkih organizacija s kojima ćemo raditi na uspostavi obrazovnih programa tijekom cijelog trajanja projekta, do ožujka 2021.

LORA će uključiti i učitelje s kojima će se, kroz seminare i radionice, raditi na njihovom osobnom i profesionalnom razvoju, razvijati vještine i kompetencije te unaprjeđivati metoda rada iz područja održivog razvoja. Učitelji će tako biti educirani o svim ključnim komponentama održivog razvoja (društvo, gospodarstvo, okoliš), kako bi bili potpuno osposobljeni samostalno provoditi projekte održivog razvoja u svojoj školi i lokalnoj zajednici.

Suvremeno obrazovanje

U predviđene aktivnosti će se uključiti i učenici koji će pod mentorstvom učitelja i stručnu potporu udruga osmisliti i provesti vlastite projekte u koje će uključiti lokalnu zajednicu i volontere te će na ovaj način, osim teorijskog, steći i praktično znanje o vrijednostima, procesima i praksama održivog razvoja.

Također, sudjelovanjem u projektu jačat će se integracija neformalnih i informalnih načina učenja u formalni školski kurikul. Poticanjem praktične, istraživačke i projektne nastave učenike ćemo motivirati za učenje, razvijati osjećaj za timski rad i međusobno poštovanje, a pritom graditi osjećaj samopouzdanja.

Suradnja civilnog i javnog sektora

U projektu kao partneri sudjeluju i udruge BIOM i Hyla koje već niz godina rade na zaštiti prirode, edukaciji i podizanju svijesti o važnosti njezine zaštite. Sudjelovanjem u projektu 3 udruge će izraditi i obrazovni program održivog razvoja specifično skrojen za potrebe rada u udrugama koji će moći integrirati u vlastite postojeće i/ili nove aktivnosti.

Vanjski suradnici koji će se pridružiti projektu su i relevantni švicarski i hrvatski stručnjaci u području obrazovanja za održivi razvoj.

Zajedničkim sudjelovanjem škola i udruga, stručnjaka, volontera i lokalne zajednice jačamo sve nužniju suradnju civilnog i javnog sektora u postizanju globalnih ciljeva održivog razvoja. Vjerujemo da samo pomažući jedni drugima i ujedinjenim snagama možemo mijenjati svijet i budućnost na bolje. Svi ujedinjeni oko zajedničkog cilja!

O projektu:
LORA – laboratorij održivog razvoja
Trajanje: 1.6.2019. – 31.3.2021.
Vrijednost: Ukupna vrijednost projekta je 1.276.856,40 kn, od čega 1.149.170,76 kn financira Ured za udruge Vlade Republike Hrvatske kroz Švicarsko-hrvatski program suradnje.

___________
Izvori:
United Nations, “Transforming our World: The 2030 Agenda for Sustainable Development“, A/RES/70/1, 2015.
United Nations, “ United Nations Millennium Declaration“, A/RES/55/2, 2000.
https://sdgactionawards.org/1
https://www.un.org/millenniumgoals/
https://sustainabledevelopment.un.org/content/documents/21252030%20Agenda%20for%20Sustainable%20Development%20web.pdf